Onderzoekers van Victoria University in de stad Wellington volgden met speciale apparatuur de blikken van een groot aantal mannen, die vijf seconden lang naar een foto van een vrouw moesten kijken. Het ging steeds om dezelfde vrouw, maar met de computer werd haar heup-middel verhouding en het formaat van haar borsten af en toe aangepast.
Al snel bleek dat de mannen zich tijdens de eerste 0,2 seconden bijna altijd focusten op de borsten of het middel van de vrouw, ongeacht haar lichaamsverhoudingen. De eerste aandacht ging zelden uit naar het gezicht of het onderlichaam. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of Sexual Behaviour.
Vreemd genoeg kijken de mannen van de Apeldoornse hardloopwinkel Runners World direct naar de voeten en welk type schoenen. Daar waar ik volledig voldeed aan het eerder genoemde onderzoek en ik dus dacht te weten, toen de mannen riepen zag je dat, waar het over ging. Het dus niet de borsten waren maar de nieuwste Nimbus. Wat ik doe is vrouwonvriendelijk (in deze tijd waarin preventief borstonderzoek gepromoot wordt), zijn hun dan voetonvriendelijk?
© Rinus Groen