Groesbeekse Looptour

Foto ingezonden door Corné van Helteren. Fotograaf Else CarrièreAfgelopen zaterdag 9 mei, op mijn 37ste verjaardag, ging ie weer van start: de 20e editie van de Groesbeekse Looptour. Dit hardloopevenement in extremen in de omgeving van Groesbeek. Er is een vierdaagse loop verdeeld over acht dagen, maar ook een zevendaagse loop verdeeld over deze acht dagen. Na twee maal aan de vierdaagse te hebben deelgenomen dit jaar de zevendaagse voor Corné.

9 mei : 10 km achter het Afrikamuseum
Achter het Afrikamuseum in Berg en Dal ligt een mooi rondje van ca. 2,5 km. Dit rondje met veel dalen, maar ook veel klimmen moet vier keer afgelegd worden. De vierdaagse lopers en zevendaagse lopers lopen allemaal dit spektakel. Gisella en Jantje gingen mee kijken hoe het mij af zou gaan. Het was weer heerlijk weer. Een graad of 20 en zonnig. Na ingeschreven te hebben, een kleine warming up dan om 16:00 uur het startschot. Na een vlak stukje de steile afdaling naar beneden. Dan kom je met een hele grote snelheid benee en moet je meteen weer linksaf. Das dus remmen en balanceren. Linksaf dus, stukje vlak en om een boom heen en dan flink klimmen. Omdat ik inmiddels weet na 2 jaar wat er komt houd ik me een beetje in, maar het gaat wel lekker. Dan de eerste ronde voltooien in 10 minuten en 48 seconden gaan we ronde 2 in. Ik loop in op de lopers voor me waaronder Geert Willems, maar het gaat slechts voetje voor voetje. Door de warmte en de tweede ronde voelt het klimmen al wat zwaarder.

Foto ingezonden door Corné van Helteren. Fotograaf Else Carrière

Hans en André naderen me hier al. De tweede ronde voltooi ik in 11 minuten en 5 seconden. Zo we zijn alweer op de helft. Langzaam kom ik weer terug bij Andre en we kunnen samen een lekker tempo aan. We halen een aantal lopers voor ons in waaronder ook Geert uiteindelijk die sneller zijn gestart maar wij kunnen het tempo langer aan. De derde ronde voltooi ik in 11 minuten en 17 seconden. Het gaat steeds wat langzamer, maar ik loop ook een beetje behoudend. We moeten immers nog een hele poos. Dan de laatste ronde. Andre zet nog ff aan en ik besluit op mijn verjaardag nog ff te genieten en de loop ontspannen te voltooien. De laatste ronde gaat in 11 minuten en 10 seconden en in 44 minuten 20 seconden kom ik over de finish. Zeer tevreden, want dat is 2 minuten sneller dan vorig jaar en 4 minuten sneller dan 2 jaar geleden. Een PPR dus.

10 mei : 10 km in de Leemkuil
Tja, wat zal ik van deze loop eens vertellen. Bij de Leemkuil, welbekend van de Leemkuilcross, welke in januari ieder jaar wordt gelopen, moeten 10 rondjes van 1 km worden afgelegd waarbij iedere ronde wordt afgesloten met een klim op een van de trappen. Hier alleen de zevendaagse lopers aanwezig. De vierdaagse lopers hebben rust. Het gaat me deze zondag in de volle zon bij 21 graden goed af. De eerste twee ronden neem ik de trappen met dubbele treden, daarna afwisselend en behoudend. In de grote afdaling die er ligt verlies ik steeds wat terrein op de lopers voor me omdat ik toch anders afdaal schijnbaar. Ik ben weer in een gevecht met Geert die steeds bij me wegloopt in de afdaling, maar van me verliest op de trappen. Ik besluit de laatste drie keer de trappen weer met dubbele treden te nemen en dat gaat me goed af. Ik besluit dan dit gevecht met winst en de eindtijd van 42 minuten en 50 seconden.

11 mei : Sprinten op de Biesselstebaan en Groesbeekse But
Dan op maandag sprinten. 1 km gaat in 3 minuten en 24 seconden. 6 seconden langzamer dan in 2008. Ik zit in een sterke groep en ik loop samen op met Hans van Loon. De overige medelopers zitten ons op de hielen. Twee tegemoetkomende fietsers begrijpen er niet veel van en ik moet 2 keer achter Hans kruipen om er niet vanaf gereden te worden. In de laatste meters hoor ik nog iemand heel dichtbij komen, maar deze win ik nog net. In de sprint bergop 1,3 km loop ik 5 minuten en 35 seconden. 2 seconden langzamer dan in 2008, maar morgen wacht de 20 km. Ik vind deze echt een van de lastigste zaken van de Looptour. Als we er bijna zijn komt Geert naast me lopen en hij zet nog ff aan. Ik zeg tegen hem dat ie hem van me mag hebben deze reis.

12 mei : 20 km duurloop Groesbeekse Bossen – Heumensoord
Dan op een doordeweekse dinsdagavond 20 km door de bossen in onze mooie omgeving. We gaan met een groepje weg en spreken een tijd per km af van 04:30 minuten. Dit gaat een hele tijd goed. Het begin is vooral afdalen met een paar bultjes. Geert, Sven en Hans gaan er na een km of 6 vandoor, maar ik besluit in het groepje te blijven waar ik in loop. Ik kan gewoonweg niet harder en wil me ook niet over de kop lopen. In een groepje lopen is toch prettiger dan alleen toch…In de verte zien we Sven lossen. Andre zorgt ervoor dat iedereen wat te drinken krijgt iedere 2 km, want hij heeft een goed gevulde bidon mee op de rug. Na 10 km 44 minuten en 48 seconden nog mooi binnen de 45 minuten. Na 11 km is de koek wel een beetje op, maar we blijven dusdanig samen lopen dat dat wel goed voelt. Aangekomen op de Beukenlaan moeten we alweer een beetje gaan klimmen en daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin meer in. We rapen Sven en nog een loper op en bij het kraantje staan Gisella en Nanouk voor de nog nodige aanmoedigingen. Dan moeten we, waar we eerste in het begin afdaalden, nu bergop. Dat gaat me niet helemaal lekker af, maar gelukkig volgt een lange afdaling naar 18 km. We zijn dan bij de boswachter in Groesbeek en dan….nog 2 km klimmen naar de finish. VRESELIJK…..onverhard klimmen en moe. Sven lijkt een tweede adem te hebben, maar valt stil. Andre gaat ervandoor en ik moet passen. Wel win ik het van Sven en in 01:32:08 ga ik over de finish. Helemaal kapot!!

14 mei 2009: 7,5 km Motorcrossbaan Groesbeek
Na een dagje rust brak voor zowel de vierdaagse als zevendaagse lopers de cross van ca. 7,5 km op de Motorcrossbaan in Groesbeek aan. Veel lopers hopen altijd op een modderballet. Het had echter de afgelopen dagen niet geregend, dus was het een grote losse bende van zand. Ik ging alvast een rondje inlopen en voor mijn gevoel had de motorcrossclub ons dit jaar verrast met wat extra bultjes wat ook bleek te kloppen. Het was een graad of 20 vanavond, dus het indekken begon al meteen voor de start. Het startschot klonk en het afzien begon. De eerste ronde ging nog wel gezien de lach. Daarna begon het. Geen enkel moment liep ik lekker en kreeg ik een loopritme te pakken. Hobbel de bobbel, bultje op, bultje af. Ik blijk hier niet echt over krachtbenen te bezitten. Nora, Gisella, Nanouk en nog een hoop andere supporters moedigen ons allemaal aan. Het doet Nora ook eens goed te horen dat het de trainer ook wel eens teveel wordt. Maar ja, die heeft dan ook sinds zaterdag iedere dag gelopen. Ik verlies vanavond aardig wat minuten op medeconcurrenten in het zevendaagse klassement, maar ben blij dat ik er ben!

Ik heb de meeste lopers vanvond alleen bij de start gezien. Op de foto’s op CIFLA’s homepage is te zien hoe zij lekker in een groepje hebben gelopen waar ik helaas geen deel van kon uitmaken. De benen voelden ook zwaar vanavond en als ik dan al niet lekker loop dan is het met de psyche ook niet helemaal lekker. Op naar vrijdag. Oh ja….eindtijd 34;04 minuten. Reacties van medelopers: hij leek wel geasfalteerd vanavond!

15 mei 2009 : Indianentrap 6 KM – Berg en Dal
Vrijdag een dagje werken, eten en dan op naar de Stollenbergweg. Op een hoge heuvel zo’n 80 meter boven NAP scholen een 20 lopers samen om de 6e dag van 7 te gaan voltooien. Onder de partytent schuilen we voor de gestaag naar beneden vallende regen. We gaan 4 rondjes lopen a 1,5 km elk waarin we gaan afdalen en via de befaamde Indianentrap ineens weer boven staan. Dit parcours maakt deel uit van de befaamde N70 natuurroute. De eerste ronde even aftasten wat ons te wachten staat. In ieder geval een heel scherpe afdaling waar iedereen zich naar beneden laat vallen. Ik daal met de rem erop (en dat al de hele week) dus zal eens aan de trainer gaan vragen hoe dat beter moet.

Dan de eerste keer de trap. Ik loop weer eens achter Geert Willems en kan de trap goed voltooien. Ook Leon Schelfhout en Leon Nilissen lopen nog vlak voor me. Zij zijn voorzichtig begonnen. Bovenaan de trap wandelt iedereen ff een stukkie de laatste treden op en dat doe ik dan ook maar. Leren van de ervarenen. Dan een enorme wolkbreuk en het wordt ineens wel heel donker. In de afdaling zie je bijna niet waar je loopt zeg. Iedereen loopt weer van me weg, maar ik wacht mijn kans wel weer af op de trap. Bovenaan de trap ben ik Geert weer voorbij en het afzien is mooi vastgelegd.

Foto ingezonden door Corné van Helteren. Fotograaf Else Carrière

Moe maar voldaan al weer twee keer boven. Dan nog ff twee rondjes volhouden. Ik weet dat ik op de trap steeds wel goedmaak wat ik in de rest van de ronde verlies. Het is ook geen weer en de afdaling is nu ook echt gevaarlijk geworden en ik wil niet geblesseerd raken. Sven is net wat sneller vandaag, maar de laatste keer op de trap moet ik van Geert zien te winnen. Ik presteer het de trap helemaal hardlopend te voltooien. Ik kom uitgeput boven…rust ff uit zie Geert nergens en zet een eindsprintje in. Net jammer: 30 minuten en 04 seconden. Iedereen feliciteert elkaar met deze geweldige prestatie en William is zelfs onderuit gegaan in de afdaling. Heeft er gelukkig niks aan over gehouden. Nu snel douchen thuis en op naar de laatste dag.

16 mei 2009: 15 km Duurloop – Alternatieve 7-Hills
Zaterdagmiddag dan de 15 km tijdloop. Vanaf 15:00 uur t/m 15:40 uur zullen in omgekeerde volgorde van het klassement de lopers starten (individueel). Eerst de vierdaagse lopers en dan de zevendaagse lopers. Ik besluit om 14:55 uur lekker naar de start aan de Derde Baan te wandelen zodat ik ook nog wat eerder gestarte lopers die ik zal tegenkomen kan aanmoedigen. Ik kom er een hoop tegen en verkijk me bijna op de afstand naar de Derde Baan. Ff wat inlopen, losdraaien en Kees, Jan en Ad aanmoedigen.

Om 15:35 uur is het dan mijn beurt. De eerste 2 km is bijna alleen maar afdalen en voltooi ik in 8 minuten en 6 seconden. Dan de eerste heuveltjes van de 7-Heuvelenweg. Ik loop al aardig in op Sven die voor me is gestart en dat stelt me gerust. Ik beklim rustig de 7-Hillsweg en bovenaan bij het Canadees Kerkhof haal ik Sven al in. Als ik dit volhou blijf ik hem voor in het klassement. 5 km gaat in 21 minuten en 26 seconden en we gaan het bos achter het Afrikamuseum waar het zaterdag 9 mei allemaal begon in. Ik begin nu al meerdere lopers in te halen. Dan afdalen naar het Sionshof en normaal moeten we verder de Nijmeegsebaan op, maar nu gaan we hier al links voor een afdaling richting de Biesseltsebaan 10 km in 43 minuten en 02 seconden.

Ik krijg nu last van mijn darmen en de druk wordt erg hoog. Ik weet het weg te ademen/denken en ga lekker door. William en Antoin komen me inhalen, maar voor de rest nog niemand van de snellere lopers achter me. Ik krijg onderweg nog complimenten voor mijn leuke weblog die veel Looptourers blijken te hebben gelezen deze week. Bij 12 km de tweede krampaanval, maar ook deze sla ik af en we gaan de Maldensebaan beklimmen. Ik loop nog steeds een mooi schema en haal nog wat lopers in. Door het klimmen en neerkomen tijdens de klim kan ik een derde krampaanval niet negeren. Achter me: wat ga jij doen? Ik moet toch echt poepen en vlak bij de motorcrossbaan laat ik een aandenken aan deze mooie tour achter!

Ik verlies helaas 1 1/2 minuut en kom in 01:06:44 seconden over de finish. Natuurlijk wel keitevreden, want ik weet dat het sneller had geweest. En dat ook nog eens niet uitgerust en na een week hardlopen. Ik ben net iets sneller als Geert, moest 3 minuten goedmaken dus das nie gelukt! De uitslagen zijn nog onderweg en een heftige loopweek zit erop. 70 km maar liefst. Nu lekker op de bank met de pootjes omhoog. Op naar de 21ste looptour in 2010! Tactiek: met duur en trappen kan ik goed overweg. De motorcrossbaan is vlakbij en ga ik proberen te vriend te maken voor het komende jaar!!