In het voorjaar van 2006 werd ik door m’n collega-clublid en hardloper Jan Kollen benaderd of ik zin zou hebben in het meeorganiseren van een hardloopwedstrijd in Hoogeveen. Leuk! Zonder er eigenlijk bij na te denken, zonder de consequenties te overzien heb ik ja gezegd. Ik was vooraf in de veronderstelling dat het een leuke plaatselijk loop zou worden waaraan een 100 tot 150 deelnemers aan zouden mee doen.
Maar toen. Een eerste vergadering was vrij snel gepland bij een van de sponsors, want ja, de sponsors waren er al. Wat bleek: een tweetal fanatieke ondernemers uit Hoogeveen, Marcel Lip en Hielke ten Hoor hadden het idee opgevat om een run in Hoogeveen op te zetten. Niet uit eigenbelang maar om Hoogeveen als sportstad te promoten en om gewoon een dijk van een run in Hoogeveen neer te zetten.
Samen met enkele andere leden van de plaatselijke atletiekvereniging werd de commissie gestart. Op de eerste vergaderingen een beetje aangehoord wat de heren van plan waren. Ze hadden het idee om een run neer te zetten die klinkt als een klok en die staat als een huis. Niet dat kleine plaatselijke loopje, maar een run die over een aantal jaren op het landelijk niveau mee kan doen. Deelnemersaantallen die in de duizenden gaan lopen met daarnaast een groot programma voor de bezoekers van de run. Een dag waar zowel de runners als de bezoekers veel plezier aan zullen beleven.
Met enige scepsis toegezegd om mee te helpen aan het evenement met in het achterhoofd het idee dat het misschien wel leuk bedacht was maar dat het waarschijnlijk niet het formaat zou halen zoals ze bedacht hadden. Als echte Drent gedacht: eerst zien, dan geloven.
De eerste stappen werden gezet. De datum werd bepaald en de afstanden vastgesteld. De organisatie was begonnen….Er werden meerdere sponsors bijgezocht. Ieder met hun eigen knowhow. De website werd gebouwd en kwam on-line. In het begin met wat kleinere aantallen bezoekers maar dat werd al snel veel meer.
Zeker toen de publiciteit op gang kwam in kranten en via folders en advertenties. Ook het geruchtencircuit kwam op gang. Via via hoorde je heel veel gonzen over mensen die deel wilden nemen. Nadat de inschrijving via internet werd geopend waren er al snel een groot aantal deelnemers. Nadat bedrijven en instellingen in de regio werden benaderd om mee te doen aan de businessrun ging het heel hard lopen. Onvoorstelbaar hoeveel bedrijven en instellingen van alles willen doen om zo’n evenement op poten te zetten. Heel veel bereidheid om mee te werken. Ieder op z’n eigen manier.
Ook van de gemeente Hoogeveen krijgen we alle medewerking. Samen met de politie en wijkbeheer worden alle mogelijkheden aangegeven en meegedacht. Iedereen denkt mee over het concretiseren van de run, verzorging, parkeren, attracties, parcoursmeting, vrijwilligers werven, sponsors werven, reclamecampagne starten, pers informeren, website beheren, runnersshirts regelen, startnummers en tijdswaarneming organiseren, knelpunten in kaart brengen op het parcours, geluid organiseren, live muziek regelen, jambeeband uitnodigen, Horeca inschakelen om de runners na afloop de gelegenheid te geven na te praten over hun prestatie, speaker regelen, fruit organiseren voor de runners. Enz. enz enz.
Je staat er bij aanvang van het evenement niet bij stil wat er allemaal moet gebeuren. Maar wat is het prachtig om te zien hoe het evenement groeit naar het formaat wat van tevoren was bedacht. Ik heb dan ook het idee dat mijn scepsis niet gegrond is. Het wordt echt een fantastische loop en zeker voor de runners, want die staan volledig centraal tijdens deze run. We hopen dan ook dat er heel veel deelnemers mee gaan doen en dat al die deelnemers na afloop kunnen terugkijken op een evenement wat prima georganiseerd is en waar ze heel veel plezier aan hebben beleefd.
Wij als organisatie zullen er alles aan doen om dat te bereiken. Hoe dit alles afloopt in de loop der tijd? Ik hoop u hiervan op de hoogte te kunnen houden.
© Bernhardus Annen – Hoogeveen / www.hoogeveensecascaderun.nl